هیئت یا لَثارات الحسین علیه السلام

موضوع سخنرانی : هفته وحدت یا هفته برائت

دوشنبه, ۷ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۵۸ ب.ظ

مقدمه:

 مطلبی که در زیر ارائه می شود جرقه و بهانه ای برای تحقیق بیشتر درباره درستی یا نادرستی هفته برائت ودر پایان نتیجه را به خوانندگان محترم وا می گذاریم.

حجه الاسلام صالح پرور در ابتدای بحث یادی از مراسم پرشکوه اربعین کردند و این مراسم را یکی از راههای موثر تبلیغ شیعه و پیشبرد آن در جهان به شمار آوردند .ایشان فرمودند امام زمان (عج )  در زمان ظهور خود را اینگونه معرفی میکنند :ای اهل عالم قطعا جد من حسین علیه السلام کشته شده در حالی که تشنه بوده است .ایشان در ادامه فرمودند که در این جمله نکته ای نهفته است . که چرا حضرت ولی عصر نفرمودند (ای مسلمانان بلکه تمام مردم عالم را مورد خطاب قرار دادند از این سخن اینگونه بر می آید در عالم یک پیش زمینه و آشنایی با سید الشهدا وجود دارد پس در اینجا یک وظیفه برای شیعه حقیقی حضرت مهدی به دست می آید که باید سید الشهدا را به جهانیان شناساند .ایشان در ادامه فرمودند متاسفانه در اربعین امسال پوشش رسانه ای  ضعیف بود . وباید تلاش بیشتری برای نشان دادن حرکت عظیم اربعین برای جهان کرد .

حجه الاسلام صالح پرور در ادمه دلایلی که برخی افراد برای عید الزهرا بیان میکنند ابراز داشت.ایشان فرمودند که در این دلایل یک سیره وجود دارد و یک حدیث.سیره ای که این افراد بدان تمسک می جویند از همان ابتدا زیر سوال است زیرا این سیره قدمت زیادی ندارد . (طبق برخی گفتار دو قرن). ودر زمان ائمه اطهار علیه السلام و علمای بزرگ شیعه مثل شهید ثانی شیخ طوسی و ... وجود نداشته که با فرض درست بودن این سیره تازه باید بررسی کرد که آیا اقتضائات دو قرن پیش باعصر امروز که ما در آنبه سر می بریم یکی است؟واما بحث روایت. روایتی در بحار الانوار جلد 31 صفحه 20 و برخی منابع دیگر نقل شده است که دو تن به پیش شیخ احدبن اسحاق قمی رفتند و از ایشان مطلبی درباره ابن خطاب پرسیدند . لازم به ذکر است که این دو نفر در 9 ربیع رفته بودند.خلاصه این حدیث این است که احمد بن اسحاق قمی رحمه الله فرمود که من و جمعی از یاران به خدمت حضرت امام حسن عسگری علیه السلام در سامرا رسیدیم .وقتی درب خانه حضرت را زدیم دیدیم که ایشان لباس نو پوشیده است.و خانه  در حالت جشن وسرور است.عرض کردیم که آقا جان چه شده است؟و ایشان از پدرشان نقل کرده اند که حذیفه خدمت حضرت رسول صلی علی الله علیه و آله وسلم رسید دید که ایشان خوشحال است و حضرت علی علیه السلام و حسنین علیه السلام آنجا هستند و حضرت رسول به ایشان خرما میدهند و میگویند بخورید که امروز روز هلاکت دشمن شماست.و روز عیدالله اکبر غدیر ثانی و ... میباشد. وشروع به گفتن صفات دشمن مورد نظر میکنند حجه الاسلام صالح پرور پس ازبیان حدیث به چند دلیل مختصر برای رد آن اشاره کردند. (که خوانندگان محترم می توانند خود تحقیقات بیشتری دراین  زمینه انجام دهند.) اولا سند این روایت انقطاع دارد ،یعنی دو نفری که پیش احمدبن اسحاق قمی (ره) رفتند سابقه رجالی ندارند. یعنی اسم آنها فقط در بیان این حدیث آمده و در تاریخ اسمی از آنها نیست. و ثانیا قتل فلانی در نه ربیع نیست.ودر تاریخ شیعه و سنی آمده که در ذی حجه اتفاق افتاده است.در حالی که روایت صراحت دارد که امروز 9 ربیع روز کشته شدن این فرد است و ثالثا جالب است که این حدیث فقط از زبان امام حسن عسگری نقل شده و جای دیگر واز دیگر ائمه چنین نقلی نیست.دیگر اینکه در زمان آن حضرت دولت عباسی مراقبت های شدیدی از خانه امام حسن عسگری می کردند و شرایط کاملا امنیتی بوده و ملاقات اصحاب با ایشان بصورت سخت و سری و غیر مستقیم بوده است.در صورتی که در متن حدیث چنین شرایطی ذکر نشده است و اینطور برداشت می شود که احمدبن اسحاق قمی خیلی ساده و آن هم با جمعی از یاران وارد خانه حضرت شدند و جالبتر اینکه هیچ کدام از یاران احمدبن اسحاق قمی این حدیث را نقل نکردند و شاید دو نفری هم که در مطلبی که گذشت نزد شیخ قمی رفتند که سوال ذکرشده را از او بپرسند یا وجود خارجی ندارند یا راستگو نیستند. در واقع محل شک است که آیاشیخ احمدبن اسحاق قمی آیا این حدیث را نقل کرده یا نه که ما در اینجا تحقیقات بیشتر را به خوانندگان محترم ارجاء می دهیم .حجه الاسلام صالح پرور در ادمه حدیثی را نقل میکنند که می توان گفت حدیث بالا را رد میکند.ایشان فرمودند که ما احادیثی داریم که یکی از آنها مربوط به وصیت نامه امام حسن عسگری علیه السلام است(المستدرک صفحه 277 ) و دیگری حدیثی از امام صادق علیه السلام از رییس مذهب تشیع می باشد. حدیث امام صادق علیه السلام مختصرا به شرح زیر است. امام می فرمایند من شما را وصیت میکنم به امانت داری  سجده بسیار وراستگویی و اخلاق نیکو با مردم (در اینجا مردم منظورافرادی اند که عقایدشان با شیعه تطبیق کامل ندارند اما مسلمان هستند ).و همچنین عیادت از مریض های آنها و اینکه در مساجد این مردم نماز بخوانید و حقوقشان را بدهید

(یعنی : به عیادت مریض های اهل تسنن بروید !

امانت آنها را ادا کنید!

به نفع آنان در دادگاه شهادت دهید!

در تشییع جنازه مردگان آنها حضور پیدا کنید !

در مساجد آنها نماز بگذارید !

تا بگویند که فلانی جعفری است (1) بگویند فلانی شیعی است (2) که این گونه عمل می کند و این من را خوشنود می‌سازد !

پس با این توصیف بعد از قرآن و پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله، امام صادق علیه السلام را به حقیقت می توان اولین منادی وحدت نامید.)

بطوری که هر کس شما را ببیند بگوید این فرد پیرو امام صادق علیه السلام و فقه جعفری است که اینقدر خوشرو و خوشبرخورد است .و امام حسن عسگری هم در وصیت خود میگویند که سعی کنید زینت مردم باشید  و با محبت قلب ها را به سوی ما جلب کنید.(خوب دوستان با کمی تفکر در این حدیث می توان برخورد شیعه واقعی را با سایر مسلمانان حدث زد که ما شما خوانندگان محترم را به تحقیق بیشتر در این زمینه دعوت میکنیم و نتیجه گیری را به شما وا می گذاریم) این سخنرانی  صرفا اشاره ای بود برای تامل بیشتر در برگزاری مراسمی چون عید الزهرا که برای شما بزرگواران ارائه شده. در پایان از حجه الاسلام صالح پرور که دعوت هیئت مدرسه معصومیه را جهت سخنرانی در باب موضوع یاد شده لبیک گفتند کمال تشکر را داریم .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۰۷
میاندار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی